« powrót do listy
Czy wiesz co to „go-talk”? Nie?! Już wyjaśniamy;)

Czy wiesz co to „go-talk”? Nie?! Już wyjaśniamy;)

Czy wiesz co to „go-talk”? Nie?! Już wyjaśniamy;)

…w naszej placówce ważnym elementem jest nauczanie komunikacji alternatywnej, czyli porozumiewania się za pomocą Makatonu - uproszczonego języka migowego albo specjalnych tablic z piktogrami, prostymi znakami graficznymi symbolizującymi przedmioty, nastroje i czynności. Bardziej złożoną formą jest rozmawianie za pomocą "go - talka", czyli specjalnego tabletu z nagranymi komunikatami głosowymi.

Są to urządzenia niezależne od komputera, które mają za zadanie wspomóc komunikację, nagrywa się na nie wiadomości (słowa, zdania), które można następnie odtworzyć poprzez naciśnięcie przycisku. Każdy komunikat może być odtwarzany dowolną ilość razy. Komunikatory mogą zawierać od jednej po kilkaset wiadomości. Dzięki tym urządzeniom osoby niemówiące lub mające problemy z mową mogą przekazać istotne informacje np. o sobie o ważnych wydarzeniach, wyrażać swoje potrzeby, pragnienia, emocje, myśli, uczestniczyć w dyskusji: akceptować lub negować, a także proponować własne rozwiązania. Ponadto komunikatory pozwalają na weryfikację wiedzy, dzięki nim uczniowie mogą odpowiadać na lekcjach, zwiększają autonomię: dziecko może brać udział w rozmowach z rówieśnikami na przerwach, w domu opowiedzieć o tym co wydarzyło się w szkole.

Być może jednak największą zaletą komunikacji alternatywnej jest odblokowywanie umiejętności mowy dzieci autystycznych. Wiele z nich nagle zaczyna porozumiewać się w jak najbardziej konwencjonalny sposób.

 

z „go-talków” korzystają nasze słodkie pociechy…:)

« powrót do listy